Monday 13 June 2016

MotoGP : Lorenzo Akui Rossi Hebat Di GP Catalunya

Jorge Lorenzo (99) mengakui kehebatan Valentino Rossi (46) di GP Catalunya 2016
Jorge Lorenzo mededahkan yang kehilangan cengkaman pada tayar hadapan yang berbutir merupakan penyebab kepada hilangnya kepantasan jentera beliau walaupun berjaya mendahului di peringkat awal perlumbaan GP Catalunya.

Juara bertahan itu bermula pantas untuk memintas penghuni petak utama Marc Marquez apabila memasuki Selekoh 1 dan mendahului kelopmpok pelumba untuk enam pusingan terawal.

Namun Lorenzo mula ketinggalan dan pada satu ketika berada di kedudukan kelima pada pusingan ke-12 daripada 25 pusingan.


Lorenzo memulakan perlumbaan dengan baik untuk mendahului 6 pusingan terawal
"Pada mulanya saya bermula dengan cukup baik dan dengan kombinasi tayar yang baru saya berada pada tahap yang lebih baik atau sama tahap dengan pelumba-pelumba lain. Namun seperti yang saya jangkakan, jika tayar hadapan saya mulai berbutir maka saya akan berhadapan dengan kesukaran. Inilah yang telah berlaku," ujar Lorenzo ketika ditemubual oleh pihak media di tepi litar.

"Rossi dengan jentera yang sama, tetapi tayarnya tidak terlalu berbutir. Kelihatan dia menunggang denga gaya yang berbeza dengan saya dan dengan gayanya biasanya dia mampu menyelamatkan tayar hadapan. Lebih-lebih lagi dia memang mahir dengan situasi-situasi sukar, termasuk situasi di mana tiada cengkaman.

"Hari ini dia berlumba dengan menakjubkan. Saya tidak mampu berlumba sepertinya dan tidak mampu mengubah cara saya berlumba untuk mengatasi masalah tayar hadapan, di sepanjang minggu. Inilah kebenarannya."

Pertembungan dengan Iannone (29) memaksa Lorenzo berputih mata tanpa sebarang mata
Setelah bergelut dengan masalah tayar untuk 17 pusingan, akhirnya Lorenzo diheret keluar daripada perlumbaan oleh pelumba Ducati, Andrea Iannone.

DNF (Did Not Finish) keduanya musim ini menyebabkan pelumba Sepanyol ini ketinggalan 10 mata di belakang pendahulu kejuaraan dunia Marc Marquez yang menamatkan perlumbaan di tempat kedua di belakang Valentino Rossi pada GP Catalunya.



No comments:

Post a Comment