Saturday 16 July 2016

Moto Lejen : Yamaha YZF-R1 Kini Generasi Ke-6 Kekal Hebat

Generasi terkini model lagenda Yamaha YZF- R1 iaitu R1M (kiri) dan R1(kanan)

Generasi Pertama : Yamaha YZF- R1 (1998-2003)

Model Yamaha R1 yang diperkenalkan lewat tahun 90-an iaitu pada tahun 1998 merupakan jentera ketiga dan terakhir untuk kategori motosikal sport terbaik sepanjang dekad itu. Honda CBR FireBlade telah menetapkan penanda aras, diikuti oleh model Ducati 916 yang cukup 'cantik' manakala model Yamaha YZF-R1 mengatasi kedua-duanya dengan kelebihan kuasa dan sedikit 'kegilaan'. Sehingga kini model asal Yamaha YZF-R1 ini masih dijadikan panduan dengan model-model terkini keluarga Yamaha YZF-R1 direka untuk lebih berkaliber serta 'mesra'.

Model 1998 memperkenalkan Yamaha R1 kepada dunia jentera sport
Generasi Ke-2 : Yamaha YZF-R1 (2004-2006)

Cukup sukar sekali untuk mencari kelemahan kepada model Yamaha YZF-R1 yang dikeluarkan pada tahun 2004. Ia sebuah jentera yang cukup klinikal, tepat dan sudah semestinya amat laju. Kelebihan chasisnya yang mampu menyerap tekanan daripada pelbagai permukaan jalan dan mampu mengatasi selekoh sukar di mana-mana litar menjadikan ia cukup hebat. Namun ia memerlukan penunggangnya mempunyai skil yang sama hebat kerana model ini lebih sukar dikendalikan berbanding pencabarnya seperti Honda CBR1000RR dan Suzuki GSX-R1000 yang lebih mudah dikendalikan. Kepada penunggang motosikal yang sejati sudah tentu mereka inginkan sebuah jentera yang unik, memerlukan fokus yang tinggi serta skil yang ekstrem untuk menunggang laju.

Model 2004 sebuah model yang 'unik' berbanding model seterunya
Generasi Ke-3 : Yamaha YZF-R1 (2007-2008)

Model Yamaha R1 tahun 2007 ini memperkenalkan rekaan lima injap pada setiap silinder berbanding kebiasaan hanya empat injap memberikan kuasa peringkat pertengahan namun masih lagi mengekalkan karekter 'gila-gila' enjin sebelumnya. Chasisnya juga dipertingkatkan dengan menggunakan kerangka baru, lengan ayun dan suspensi juga dipertingkatkan bagi menjadikan model terkini ini sebagai sebuah jentera jalanan yang 'sempurna' dan dalam masa yang sama sebagai asas untuk beraksi di litar dan perlumbaan superstock.

Model 2007 mempunyai rekaan enjin dengan 5 injap untuk setiap silinder
Generasi Ke-4 : Yamaha YZF-R1 (2009-2011)

Inilah sebuah model yang diiktiraf sebagai sebuah jentera empat silinder sebaris yang terbaik pernah dicipta. Ia cukup sensasi. Yamaha R1 ini mempunyai teknologi cross-plane di mana teknologi ini di ambil terus daripada jentera kilang juara dunia sembilan kali, Valentino Rossi YZR-M1. Dari kedudukan pegun jentera ini seolah-olah sebuah jentera dua lejang dan ketika ia bergerak, jentera R1 ini mempamerkan kebolehan pecutan yang mengagumkan, tidak kira di mana kedudukan putaran enjin dan ia amat menakjubkan. Terima kasih kepada rekaan enjin yang membolehkan jentera ini meratah selekoh seperti jentera V-twin, memberikan rasa keyakinan terhadap tayar belakang dan dalam masa yang sama memecut pantas di laluan lurus seperti mana biasa. Namun yang paling indah ialah bunyi ekzosnya selunak jentera M1 Rossi pada kemuncaknya.


Model 2009 mendapat inspirasi dari jentera MotoGP Valentino Rossi, YZR-M1
Generasi Ke-5 : Yamaha YZF-R1 (2012-2014)

Tidak banyak yang berubah dengan model tahun 2012 ini, namun ia dilengkapkan dengan kawalan cengkaman enam tahap, mempunyai aplikasi anti-wheelie pada dua peringkat paling berkuasa. Muncung hadapannya diubah sedikit, ditambah dengan rupa seperti jentera MotoGP YZR-M1 dan penyerap hentak belakang yang lebih panjang dan lembut. Namun semua ini masih belum mencukupi untuk berhadapan dengan model-model generasi baru superbikes seperti BMW S1000RR, Aprilia RSV4 dan Kawasaki ZX-10R di atas litar, namun Yamaha R1 ini tidak dinafikan masih lagi sebuah jentera jalanan yang lebih baik. Ia sebuah jentera yang lancar, laju, ruang yang luas dan selesa dan kini dengan penambahan ciri kawalan cengkaman yang berfungsi cukup baik. Namun masalahnya ialah harganya yang mahal walaupun masih berbaloi untuk memilikinya.

Model 2012 ialah model terakhir sebelum model rekaan baru sepenuhnya pada 2015






No comments:

Post a Comment