Saturday 4 June 2016

MotoGP 2016 : Rossi 'Berbelah-Bagi' Di GP Catalunya

Rossi memulakan misi mengurangkan jurang mata di GP Catalunya 2016
Hujung minggu ini di GP Catalunya, Valentino Rossi akan memulakan pemburuan untuk mengejar defisit 37 mata ketinggalan kepada rakan sepasukan dan pendahulu kejuaraan, Jorge Lorenzo.

Rossi pada awalnya membayangi Lorenzo ketika mendahului perlumbaan di Mugello apabila enjin jentera M1 nya mengalami kerosakan pada pusingan ke 9 daripada 23 pusingan, menyebabkan hero tempatan ini menghadapi kerosakan mekanikal DNF (Did Not Finish) sejak 2007.

Kehilangan peluang untuk mengakhiri kemarau kemenangannya di Mugello cukup menyakitkan dan Rossi sendiri mengakui kesukaran untuk merebut kejuaraan untuk jangkamasa panjang adalah kebimbangan utamanya.

The Doctor mengalami DNF keduanya pada musim ini sehingga menyebabkan beliau ketinggalan 37 mata di belakang Lorenzo dan juga 27 mata di belakang pencabar dari Repsol Honda, Marc Marquez menuju ke pusingan Catalunya pada hujung minggu ini. 

"Perlumbaan di Grand Prix Catalunya diadakan di salah sebuah litar kegemaran saya," ujar Rossi, yang mendahului kutipan mata sepanjang musim lalu sehinggalah ke pusingan terakhir kejuaraan. "Saya amat menyukai litar ini dan juga suasananya. Saya rasa saya berpotensi untuk berlumba dengan baik di sini.

"Saya hadir di Sepanyol ini dengan pengetahuan yang saya mampu untuk pergi laju, namun juga dengan kekesalan dengan apa yang terjadi di Mugello yang sepatutnya menjadi perlumbaan yang hebat. Namun yang lebih penting kami sangat pantas pada hari Ahad, terima kasih kepada usaha yang kami lakukan di sepanjang minggu tersebut. Di Barcelona kami perlu berkerja seperti itu dan bersedia untuk perlumbaan."

Rossi menamatkan perlumbaan di tempat ke-2 di belakang Lorenzo pada perlumbaan musim lalu di Catalunya, memenangi perlumbaan tersebut pada tahun 2001, 2002, 2004, 2005, 2006 dan yang terakhir pada 2009 - di mana beliau meraih kemenangan ke atas Lorenzo dengan aksi memotong di selekoh terakhir.

No comments:

Post a Comment