Thursday 26 May 2016

MotoGP 2016 : Rossi Kecewa Di Mugello, Impian Sejak 2008 Berkecai


Kegagalan jentera YZR-M1 menyebabkan impian Rossi menang di Mugello berkecai
Harapan Valentino Rossi untuk kejuaraan pertama di halaman sendiri iaitu MotoGP Itali sejak 2008 berkecai di Mugello pada Ahad lalu.

Bintang Itali itu menerima sokongan padu yang dapat dilihat melalui asap kuning yang disebarkan oleh peminat-peminat fanatik Rossi yang memenuhi seluruh kawasan berbukit di sepanjang minggu. Namun sebaliknya kepulan asap putih daripada jentera kilang Yamaha beliau pada pusingan ke-9 daripada 23 pusingan menandakan kegagalan kedua DNF (Do Not Finish) pada musim ini.

The Doctor sendiri mengakui yang kesudahan itu cukup mengecewakannya setelah mempamerkan persembahan yang cukup kompetitif di litar Mugello sejak sekian lama.

Bermula dari pole untuk pertama kalinya sejak 2008, di mana kemenangannya yang terakhir sejak memenanginya bagi tujuh tahun berturut-turut, Rossi sentiasa membayangi rakan sepasukan dan pemenang perlumbaan tersebut Jorge Lorenzo sejak dari permulaan – cukup rapat untuk memotong pada bila-bila masa sahaja.

Rossi mampu menewaskan Lorenzo jika jenteranya tidak mengalami kerosakan
“Apa yang dapat saya katakan? Cukup sukar untuk saya katakan apa-apa. Maksud saya, ia adalah sesuatu yang cukup memalukan, ia sentiasa memalukan apabila anda berhadapan dengan masalah teknikal ketika perlumbaan,” Rossi memulakan perbualan.

“Dan kali ini ia lebih memalukan kerana kami berada di Mugello dengan atmosfera yang cukup hebat serta sokongan padu daripada penyokong-penyokong yang ramai, dan lebih-lebih lagi saya cukup kuat sepanjang minggu dan juga semasa perlumbaan. Saya amat selesa dengan jentera saya dan ia sememangnya amat laju.

Sokongan padu penyokong Rossi dilihat dengan sebaran asap kuning
“Sudah tentu saya yakin untuk bersaing bagi mendapatkan kemenangan di Mugello dan – ia lebih daripada sekadar sasaran – ia adalah impian saya sejak 8 tahun yang lalu. Kemenangan terakhir saya di sini ialah pada 2008.

“Hari ini di dalam perlumbaan saya sangat pantas. Memang saya di belakang Lorenzo, namun saya fikir saya mempunyai rentak yang sedikit laju berbanding dia, jadi saya yakin dapat cuba untuk memotongnya dan seterusnya memenangi perlumbaan. Malangnya enjin pula mengalami kerosakan.

“Kali ini saya berasa cukup perit, ini kerana sejak daripada Misano 2007, jentera saya tidak pernah mengalami kerosakan di dalam perlumbaan. Sudah hampir 9 tahun lamanya.

Kemenangan terakhir Rossi di Litar Mugello ialah pada tahun 2008
“Malangnya ketika pusingan ke-6 lagi, jentera saya mulai mengalami masalah dan klac tidak berfungsi, mungkin kerana enjin mulai lemah sedikit. Kerana itulah saya terpaksa menuju ke arah luar litar. Namun setelah tujuh-lapan selekoh saya kembali rapat di belakang Lorenzo, ini kerana saya lebih pantas sedikit daripadanya, namun malangnya selepas itu enjin mengalami kerosakan.

“Kegagalan enjin jentera Rossi sebenarnya bukan satu kejutan, ini kerana Lorenzo juga mengalami masalah yang hampir serupa semasa sesi pemanas badan di sebelah pagi, meningkatkan kebimbangan tentang kelemahan rekabentuk yang sukar untuk Yamaha atasi akibat kekangan peraturan terhadap pembangunan enjin.

“Saya rasa ia adalah perkara yang sama bagi kedua-dua enjin, Cuma perbezaannya ialah ia berlaku ketika sesi pemanas badan kepada Lorenzo dan ketika perlumbaan terhadap saya,” komen Rossi.

Mugello mempunyai laluan lurus paling pantas di dalam calendar MotoGP, dengan penunggang Ducati, Andrea Iannone mencatat kelajuan maksimum paling tinggi yang direkod iaitu 354.9km/j pada perlumbaan Ahad lalu.

Helmet Rossi direka khas untuk perlumbaan di Mugello 2016
Modifikasi untuk tujuan keselamatan, hanya dibenarkan jika timbul kebimbangan oleh MSMA MotoGP Commission, di mana ia perlu diyakinkan bahawa perubahan yang dilakukan tidak menambah faedah kepada kelajuan ketika perlumbaan. Namun sehingga kini tiada sebarang kebenaran pernah diberikan.

Kesukarannya ialah jika terdapat komponen yang lemah dan digantikan dengan komponen yang lebih kuat, contohnya – komponen yang membenarkan enjin berfungsi dengan ‘selamat’ pada rpm yang maksimum – yang membawa manfaat kepada kemampuan jentera. ‘Hanya rendahkan sahaja rpm ke paras yang selamat’, mungkin menjadi alasan tipikal oleh pengeluar pesaing.

Untuk alasan-alasan tertentu, contoh yang diberikan dalam peraturan ialah untuk ‘satu kumpulan komponen yang bermasalah, dengan dokumentasi sokongan oleh pembekal komponen untuk mengenalpasti masalah’. Jika isu yang dihadapi oleh Yamaha di Mugello mempunyai persamaan dengan diskripsi yang disebut maka mereka mempunyai peluang untuk diberi kebenaran menukar komponen tersebut.

Kedua-dua pelumba Rossi dan Lorenzo memulakan perlumbaan Ahad lalu setelah menggunakan tiga daripada tujuh enjin yang dibenarkan untuk sepanjang musim ini, dengan kesemuanya mesti mempunyai spesifikasi teknikal yang sama.

Cabaran Rossi berakhir di pusingan ke-9 apabila jenteranya mengalami kerosakan
Namun Lorenzo berjaya memenangi perlumbaan ketiganya musim ini selepas pertembungan dramatik di pusingan akhir dengan Marc Marquez dan kini mendahului 10 mata ke atas pelumba Repsol Honda itu. Rossi kekal di kedudukan ketiga namun kini ketinggalan 37 mata dengan pendahulu kejuaraan.

“Ia sesuatu yang memalukan di dalam perebutan kejuaraan, kerana saya tidak mendapat sebarang mata manakala Lorenzo dan Marquez berjaya mendapat tempat pertama dan kedua, dan kini jarak dengan pendahulu ialah 37 mata. Ia amat teruk. Ia adalah jurang yang agak besar,” akui Rossi sendiri.

Rossi ketinggalan kepada Lorenzo dan Marquez di dalam Kejuaraan MotoGP 
“Namun saya fikir hujung minggu ini saya telah berusaha ke tahap maksimum. Saya menunggang dengan baik, saya sentiasa fokus dan tiba dalam kondisi bersedia untuk memenangi perlumbaan tersebut. Pepatah menyebut “malang tidak berbau”! Itulah yang berlaku. Apa yang boleh dilakukan ialah cukup penting untuk terus tabah dan beralih dari saat sukar ini dengan tenaga yang lebih untuk perlumbaan seterusnya di Barcelona.”




No comments:

Post a Comment