Sunday, 29 November 2015

Moto Lejen : Ducati 748 Model Perlumbaan Untuk Jalanan (1994-2003)

Model supersport Ducati 748 mula dikeluarkan pada tahun 1994 sehingga 2003
Ducati 748 ialah sebuah model yang dilahirkan daripada inspirasi model ikonik Ducati 916 dengan kapasiti enjin yang lebih kecil (dengan roda belakang yang lebih sempit). Ini bermakna pengendalian yang lebih lancar di atas permukaan yang rata, namun tetap kurang selesa, kos pengendaliannya yang tinggi tetapi mampu memberi rasa hebat yang tidak mungkin dialami bersama kebanyakan model-model pesaingnya. Walaupun sudah hampir sedekad sejak pengeluarannya dihentikan namun hanya segelintir motosikal yang mampu menyamai sifat-sifat ringkas dan menawan Ducati 748.

Model ikonik Ducati 916 menjadi sumber inspirasi kepada Ducati 748
Kestabilan ketika menunggang Ducati 748 ketika di selekoh litar perlumbaan sesuatu yang fenomena. Ia adalah sebuah motosikal yang menjadikan selekoh laju kelihatan perlahan seolah-seolah menonton filem The Matrix yang menggunakan teknik CGI - ini semua hasil daripada rekaan casisnya yang hebat. Namun demikian di jalan berbonggol atau melalui celah-celah bandar anda akan mula menyumpah akan gear pertamanya yang panjang, suspensi yang keras dan pergelangan tangan yang sakit akibat posisi menunggang ekstrem yang ditawarkan oleh Ducati 748.

Sebuah model litar perlumbaan yang dijelmakan kepada model jalanan
Sebagai sebuah motosikal sport 750cc daripada Ducati, ia tidaklah pantas. Sekitar 90bhp sahaja yang dijanakan di roda belakangnya dan ia lebih rendah berbanding jentera yang lebih murah seperti Kawasaki Z750. Namun Ducati 748 menghamburkan kuasanya dengan memuaskan, torknya menjadikan ia sebuah motosikal yang mencengkam. Terasa getaran hadir namun tidak menganggu. Ducati 748 mempunyai klac kering, yang kedengaran hebat.

Model 748s yang lebih sempurna menyerlahkan lagi kehebatan Ducati 748
Betul, dengan bajet yang lebih rendah anda mampu mendapatkan sebuah motosikal yang lebih laju. Malahan anda juga boleh mendapatkan motosikal yang lebih tahan lasak dan juga lebih praktikal. Namun ia menjadi sesuatu yang sukar jika anda inginkan sebuah motosikal yang mempunyai karisma, dengan ciri-ciri yang tersendiri dan faktor rasa selesa sebagaimana sebuah model awal Ducati 748. Sebuah Ducati 748s mungkin lebih dihargai untuk dimiliki tetapi Ducati 748 tiada kurangnya.

Sebuah model yang mempunyai karisma dan tarikan tersendiri
Jika anda mahukan sebuah motosikal yang mewah, maka Ducati 748 bukan pilihannya kerana ia adalah jelmaan sebuah motosikal lumba untuk dipacu di jalanan. Cermin sisinya amat teruk, keselesaan juga demikian untuk kebanyakan penunggang tidak mengira saiz - mujurlah instrumen yang ada kelihatan jelas dan jarum kelajuan juga direka dengan cantik. Penyenyap Termignoni (disuaikan dengan cip EPROM) adalah pilihan terbaik untuk Ducati 748 dan berbaloi untuk membayar lebih baginya. Selain itu aksesori tambahan seperti penongkat perlumbaan dan pelindung habuk menambah rasa istimewa apabila melihat motosikal ini di garaj anda.

Instrumen yang direka dan disusun dengan baik memudahkan tunggangan
Ekzos Termignoni yang terletak di bawah pelana sinonim dengan model keluaran Ducati

   Spesifikasi Ducati 748
Ducati 748 with carbon fiber fenders and exhaust.
PengeluarDucati
Produksi1994–2003
PenggantiDucati 749
KelasSport bike
Enjin748 cc (45.6 cu in) desmodromic liquid cooled 90° V-twin
GerekxLejang88 mm × 61.5 mm (3.46 in × 2.42 in)
Nisbah Mampatan11.5:1
11.6:1 (SP, SPS)
Kelajuan Maks240 km/h (150 mph) (Economy, Biposto)
250 km/h (155 mph) (SP, SPS)
255 km/h (158 mph) (R)[1]
Kuasa87 hp (65 kW) @ 10,400 rpm[2]
73 kW (98 hp) @ 11,000 rpm (Strada, Biposto, Economy 1995–1999)
72 kW (97 hp) @ 11,000 rpm (748 2000–2007)
78 kW (104 hp) @ 11,000 rpm (SP, SPS)
79 kW (106 hp) @ 11,000 rpm (R)[1]
TransmisiDry multiplate clutch, 6 speed, chain drive
SuspensiFront: 43 mm telescopic fork, all Showa exc. R, Ohlins
Rear: Swingarm, rising rate shock, all Showa exc. R, Ohlins, and Economy, Sachs-Boge
BrekFront: 2 × 320 mm disc
Rear: 220 mm disc
Jejak Roda24.5°
Tapak Roda1,410 mm (56 in)
UkuranL: 2,050 mm (81 in) (1995–1996)
2,030 mm (80 in) (1997–2002)
W: 685 mm (27.0 in) (1995–1996)
780 mm (31 in) (1997–2002)
H: 1,090 mm (43 in) (1995–1996)
1,080 mm (43 in) (1997–2002)
Tinggi Pelana790 mm (31 in)
Berat200 kg (440 lb) (Strada)
202 kg (445 lb) (Biposto)
198 kg (437 lb) (SP)
194 kg (428 lb) (SPS)
196 kg (432 lb) (Economy)
192 kg (423 lb) (R)[1] (dry)
203 kg (448 lb) (unfueled)[2] (wet)
KaitanDucati 916
DetikMoto

No comments:

Post a Comment